Klarna går med sin Checkout in i en ny fas av smoooth. E-handlare kan nu sälja globalt med en enda betallösning. Vi kan stolt meddela att den helt nyutvecklade integrationen mellan Specters affärssystem och Klarna Checkout är här.
Med Klarna Checkout kan du som e-handlare enkelt erbjuda Klarnas betalsätt på alla deras kärnmarknader, samt kortbetalning i ytterligare cirka 170 länder. Med Specters nya funktionalitet och integration stöds alla viktiga flöden för att hantera Klarna-köp direkt i affärssystemet, oavsett land, valuta eller vilket betalsätt kunden valt. Dessutom sker bokföringen automatiskt. Helt enkelt en supersmidig hantering av plock & pack, kundtjänst och administration för e-handlare.
Fördelar med Specters integration till Klarna
- Stöd i Specter för alla länder, valutor och betalsätt som erbjuds i Klarna Checkout.
- Sparar massor av tid för e-handlare genom effektiv hantering av plock & pack, kundtjänst och bokföring direkt i affärssystemet, med tydlig information och status från Klarna.
- Smidigt returflöde som sänker kostnaderna för returhantering, ger bättre kundservice och snabbare utbetalningar till konsumenten.
- Alla bokföringshändelser konteras automatiskt i Specters kundreskontra, inklusive Klarnas avgifter per köp, moms, valutor etc.
- Specters och Klarnas system synkas i realtid. Integrationen har genomgått Klarnas certifieringsprocess.
– Vi är glada att Specter nu har en fullständig integration till senaste versionen av Klarna Checkout. Denna integration gör det smidigare för e-handlarna och ser till att de kan fokusera på sin huvudsakliga verksamhet och dess utveckling samt enklare växla upp på nya marknader. Björn Widerström |
Så här fungerar lösningen – från beställning till bokföring
- Kund lägger beställning i din webbshop med Klarna som betalsätt. Din webbshop skickar order till både Klarna och Specter. All vidare hantering av order kan ske direkt i affärssystemet. Om order behöver justeras eller makuleras kan det göras direkt i Specter, förändringar synkas till Klarna.
- Du kan sköta hela plock & pack och leveransflödet i Specter. Aktivering av Klarna-köp sker i när du gör klar order för leverans i Specter, eller via ett integrerat WMS-system för t.ex. tredjepartslager. Stöd finns för delleveranser av order.
- Ett faktura- och bokföringsunderlag skapas automatiskt per order i Specters kundreskontra. När ditt lager är klar med leveransen är alltså bokföringsunderlaget också klart.
- Returer och byten kan hanteras direkt i Specter. Kreditering görs i Specter som synkas till Klarna för återbetalning till kunden. Stöd för både hela eller del av beloppet. Bokföringen av krediteringen sker automatiskt i Specter.
- När Klarnas utbetalning sker till ditt företag ändras status automatiskt till betalda på fakturaunderlagen i Specter. Bokföringen av betalningen och Klarnas avgifter per order sker automatiskt. Du behöver därmed inte använda Klarnas avräkningsfil.
Kontakta oss för mer information och beställning
Alla Specters och Klarnas hundratals gemensamma kunder har nu möjlighet att gå över till den nya integrationen. Du kan läsa mer om vår Klarna-koppling här. Först ut att använda den nya integrationen är e-handelsbolaget Desenio. Läs mer om hur Specter och Klarna förenklar Desenios snabba expansion.
För mer information, priser och beställning är du välkommen att kontakta oss på sales@specter.se eller +46(0)304649400.
Vid behov stöder Specter även flera Klarna-konto, samt mix av både V2 och V3. Olika Specter-integrationer behövs för V2 och V3, samt en integration per Klarna-konto. Observera även att din e-handelsplattform behöver stöd för V3. Klarna V3 beställs enklast genom din e-handelsplattform eller av Klarna.
Webinar – lär dig mer
Här kan du se vårt webinar tillsammans med Klarna från den 8:e maj