Under 2016 omsatte våra kunder tillsammans över 9,5 miljarder. Ökningen från 2015 års omsättning om 7,9 miljarder är ca 20 procent.
Bland våra kunder finns små och medelstora e-handlare, butiker och grossister. Många av dessa bedriver så kallad omnihandel, dvs. försäljning via en kombination av olika kanaler som t.ex. e-handel, fysiska butiker, återförsäljare och egen säljpersonal.
18 % av e-handeln med varor i Sverige går via Specters affärssystem
Drygt 71 % (6,8 miljarder) av den totala omsättningen om 9,5 miljarder avser köp som gjorts via e-handel. Uppskattningsvis står Specters kunder för cirka 18% av den totala e-handeln av varor i Sverige*. Köp som skett i fysiska butiker via Specters kassasystem står för cirka 13 % (1,2 miljarder) av den totala omsättningen.
För merparten av Specters kunder är e-handel en viktig försäljningskanal. En bidragande faktor till att Specter har många e-handlare som kunder är att marknadens populäraste e-handelsplattformar, betal- och logistiksystem enkelt kan integreras i realtid med Specters affärssystem och kassasystem.
* Baseras på en prognostiserad omsättning via e-handel av varor på 37 miljarder för 2016, enligt rapporten SVENSK E-HANDEL 2016, utgiven av DIBS.